Reabilitarea infrastructurii de navigație a Canalului Bega și dezvoltarea regiunii transfrontaliere
După aproape 70 de ani, circulația pe canalul Bega a fost reluată, iar acest lucru va permite și navigația transfrontalieră. Vorbim despre unul dintre cele mai importante proiecte în care Consiliul Județean Timiș a fost implicat în ultimii ani și anume reabilitarea infrastructurii navigabile a Canalului Bega. Deja mai multe ambarcațiuni au efectuat curse “speciale” între România și Serbia. Momentan, se fac demersuri pentru deschiderea unui punct de frontieră ce va fi disponibil pentru publicul larg.
Proiectul s-a desfășurat împreună cu autoritățile din Serbia și în parteneriat cu Administrația Bazinală de Apă Banat, lider de proiect, având o valoare de peste 13 milioane de euro. Astfel, au fost reabilitate trei noduri hidrotehnice de-a lungul Begăi – unul în Timiș și două în Vojvodina, așa încât navigația pe acest canal istoric să se poată relua. Canalul Bega este un punct comun al comunităților românești și sârbe, reprezentând o adevărată punte între oameni, un canal prin care se transmit istorii și tradiții, dar și o sursă de resurse vitale.
Deși a fost un drum greu, spinos, ce a durat o perioadă bună de vreme, iată că navigabilitatea pe canalul Bega a fost reluată, iar astfel reușim să stimulăm turismul în zonă. Cu toate că au existat provocări și blocaje legate de gestionarea acestui proiect (i.e. armonizarea și obținerea avizelor de la diverse instituții publice, găsirea celor mai bune soluții tehnice pentru viitoare clădire a punctului de trecere a frontiere, identificarea banilor pentru construirea acesteia etc.), ideea că putem transforma canalul Bega într-o destinație ecologică recunoscută internațional ne-a motivat să ducem acest proiect mai departe.
M-am implicat activ în activitățile ce au ținut de bunul mers al derulării acestui proiect, având în minte o regiune inteligentă transfrontalieră. Am luat în considerare mobilitatea, una dintre cele mai importante caracteristici ale activității economice, ce va duce în viitor la beneficii fundamentale comunităților noastre, având în vedere potențialul uriaș al Timișoarei de a deveni port. De asemenea, am luat în considerare și partea turistică pentru că odată cu deschiderea navigației pe Bega a fost construită o pistă de biciclete de 30 de km pe spațiul sârb, în continuarea pistei românești dintre Timișoara și graniță. Proiectul a presupus deopotrivă și reabilitarea unor clădiri și achiziția de echipamente cu care să fie întreținut canalul.
Am avut dorința de a amplifica dezvoltarea economico-socială în Banatul istoric, înspre Serbia și am promovat totdeauna acest deziderat. Chiar dacă proiectul de reabilitare a canalului Bega a fost unul moștenit de la vechea administrație și în care m-am implicat activ ulterior, funcția de administrator al județului Timiș mi-a permis să demarez și să coordonez deopotrivă și alte proiecte importante ale Consiliul Județean Timiș, care fac parte dintr-un tot unitar și integrat, ce are în vedere exact această viziune. CJT a finalizat deja – cu fonduri nerambursabile – un punct muzeal aferent sanctuarului neolitic de la Parța și are în implementare reabilitarea conacului Mocioni de la Foeni. De asemenea, face pași fermi pentru crearea unor piste de biciclete conectate la culoarul EuroVelo 13, printr-un proiect PNRR de anvergură regională, de sute de milioane de lei. Toate acestea au drept scop potențarea turismului, dezvoltării economice și a proliferării serviciilor în zona de graniță și crearea de punți de legătură între capitalele europene ale culturii Novi Sad 2022 și Timișoara 2023.
Momentan, pe Canalul Bega dinspre Serbia și invers s-au făcut doar câteva “curse speciale” căci nu există încă un punct de frontieră propriu-zis. Acesta însă va exista în viitorul apropiat, CJT elaborând deja documentația tehnică în acest sens pentru construirea clădirii propriu-zise și a facilităților aferente, în cadrul acestui proiect cu fonduri europene. Așadar planul este ca în următoarea perioadă să se realizeze și instituirea de curse regulate de transport transfrontalier, după ce ministerele de resort își vor da acordul în acest sens.
În trecut navigația pe Canalul Bega a fost un simbol al cooperării comunităților române și sârbe, iar acum, la aproape 70 de ani de când această conexiunea a fost sistată, mă declar fericit să fiu parte la deschiderea unei noi porți către noi oportunități de colaborare și schimburi benefice pentru toate părțile implicate.
Referință mass-media:
www.renasterea.ro/se-poate-relua-navigatia-intre-romania-si-serbia
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!