2.3 milioane lei nerambursabili pentru crearea documentației unui nou drum județean de legătură între Timișoara și autostrada A1

Un proiect mare de infrastructură rutieră se conturează în proximitatea Timișoarei. CJT lucrează la documentația unui drum județean de patru benzi între Timișoara și nodul rutier cu A1 de la Remetea Mare, la sud de aeroport. Documentația se realizează pe bani europeni din Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020 și va fi finalizată anul 2023.

Dezvoltarea mobilității regionale sustenabile a fost o prioritate de când am început să lucrez în administrația publică locală. Poziționarea la graniță,aduce multe beneficii pentru județul nostru, iar conectivitatea la rețeaua TEN-T este crucială. Creșterea accesibilității se poate face doar prin realizarea unei infrastructuri rutiere moderne, care să răspundă nevoilor de dezvoltare economică și adecvată nevoilor unei societăți mobile. 

Proiectul în cauză, este unul dintre dosare importante de finanțare pe care le-am depus și câștigat – împreună cu Serviciul Managementul Proiectelor al CJT pe care îl coordonam în acea perioadă – și vizează realizarea unui drum județean nou ce va face legătura între municipiul de pe Bega și autostrada A1. După cum precizam, am reușit să obținem 2.25 milioane de lei din fonduri europene pentru realizarea documentației tehnice. Vorbim aici despre elaborarea studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic și a documentațiilor tehnice suport în vederea obținerii avizelor de specialitate precum: studiu geotehnic, studiu topografic, studiu de soluție, studiu de impact etc. De asemenea, în această fază se vor obține avizele, acordurile și autorizațiile solicitate prin Certificatul de Urbanism la faza PAC, dar și pregătirea documentației de atribuire a contractelor de execuție ale lucrărilor.

Drumul va avea o lungime de aproximativ 8 km, cu două benzi pe sens și va fi realizat în partea de sud-est a Aeroportului Internațional “Traian Vuiaˮ Timișoara, având un traseu paralel cu drumul național DN 6 Timișoara – Recaș – Lugoj. Punctul de origine îl va reprezenta sensul giratoriu dintre drumul județean DJ609 D și Centura NE a Municipiului Timișoara, iar destinația va fi intersecția la breteaua de legătură a nodului de descărcare al Autostrăzii A1 de la Remetea Mare

Nici de data aceasta nu am fost în fața unei finanțări europene ușor de obținut. De la depunerea la limită a cererii de finanțare și riscul major de a nu depune deloc (în condițiile în care structurile CJT nu colaborau suficient și pragmatic la începutul mandatului meu de administrator public), până la dificultățile întâmpinate în procesul de soluționare a contestațiilor și obținerea avizelor necesare, fiecare etapă a implicat eforturi considerabile. Mai concret, am stagnat mai mult de un an de zile din cauza nesoluționării contestației cu privire la câștigătorul licitației pentru elaborarea documentației tehnice, blocând-se astfel atribuirea contractului și demararea serviciilor de proiectare. Am fost nevoiți să acționăm în instanță de două ori Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor care tărăgăna pronunțarea asupra cazului, fapt fără precedent în istoria CJT. În aceste condiții a fost nevoie să solicităm prelungirea perioadei de implementare a proiectului până spre finalul anului 2023, având în vedere că acesta trebuia să fie finalizat inițial în anul 2022.

De asemenea, armonizarea cu diferite instituții de la care aveam nevoie de avize a necesitat atenție sporită (CFR Infrastructură, CNAIR, MAPN, Autoritatea Aeronautică Civilă Română etc.). Inclusiv convingerea finanțatorului ADR VEST că demersurile erau fezabile – chiar și cu toate blocajele ce existau – a necesitat un efort semnificativ. Cu tact și diplomație, în final, aceste eforturi au dus la succesul proiectului

Așadar, suntem în fața unei noi inițiative prin care CJT a demonstrat din nou că poate aduce beneficii semnificative comunității în privința finanțării din fonduri europene și a implementării unor proiecte utile. 

La fel cum documentația tehnică pentru acest proiect a beneficiat de bani nerambursabili, tot așa se va întâmpla și cu execuția lucrărilor pentru acest racord la autostrada A1. Chiar dacă au existat tot felul de sincope în ceea ce privește prioritizarea de către CJT a unor drumuri majore și preaprobarea în Consiliul de Dezvoltare Regională a investiției în cauză, am pregătit lucrurile de așa natură încât construcția propriu-zisă se va realiza tot pe bani europeni, prin Programul Regional Vest 2021-2027.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.