Bani europeni pentru modernizarea tronsonului de nord al DJ 691, între autostrada A1 și limita județului Timiș înspre Lipova
Drumul Județean 691 ce face legătura între Dumbrăvița și Autostrada A1 se află în construcție cu ajutorul unei finanțări nerambursabile majore, iar șoferii experimentează deja avantajele mersului pe 4 benzi.
O veste bună, însă, vine și pentru conducătorii auto ce circulă în zona de Nord a acestui drum și anume de la Autostrada A1 până la limita cu județul Arad. Consiliul Județean Timiș plănuiește reabilitarea și modernizarea acestui tronson tot din bani europeni. Primul pas a fost făcut deja.
CJT a obținut peste 1 milion de lei nerambursabili pentru realizarea documentației tehnice în vederea modernizării DJ 691 pe tronsonul nord. Vorbim despre un segment de drum foarte important pentru județul Timiș, care face legătura între autostrada A1 și orașul Lipova din județul Arad. Drumul este folosit adesea pentru transportul mărfurilor de mare tonaj, astfel că s-a deteriorat considerabil. Gropile și denivelările pun mari probleme șoferilor ce traversează acest tronson, ce-l fac practic un calvar. De-a lungul timpul, personal am depus eforturi pentru a îmbunătăți confortul șoferilor și starea vehiculelor pe acest drum afectat permanent. Prin intermediul unor inițiative concentrate, am căutat soluții pentru a minimiza efectele negative și a crește siguranța traseului. Un exemplu în acest sens a fost monitorizarea depășirii greutății cu ajutorul cântarelor mobile, o inițiativă care mi-a aparținut încă din anul 2015 în cadrul Consiliului Județean Timiș. Practic, în zonă au început să se facă controale inopinate cu scopul de a depista transportatorii ce depășesc limita maximă autorizată de greutate.
Cu implicare și puțin noroc, iată că am reușit să obținem bani europeni pentru realizarea documentației tehnice în scopul modernizării acestui tronson. Această accesare de fonduri POAT pentru întocmirea documentației tehnice s-a realizat în grabă, pentru că s-a ivit o oportunitate ce nu putea fi ratată. Am reușit, împreună cu echipa CJT, însă gestionarea avizelor nu a fost ușoară și a necesitat mult timp, de aceea s-a întârziat cu livrarea finală a unor elemente de documentație tehnică, însă aceasta este aproape finalizată la momentul scrierii acestui articol.
În ceea ce privește atragerea finanțării nerambursabile pentru lucrările efective de construcții, ale căror valoare se știa din start că presupune zeci de milioane de euro, acesta a fost un proces dificil. Astfel, a fost necesară sincronizarea tuturor aspectelor implicate și s-a realizat pe parcursul multor luni: existența documentației tehnice, stabilirea priorităților de transport și infrastructură, voința politică în funcție de diverse condiții (ex. finalizare rapidă), apariția ghidurilor de finanțare, posibilitatea de obținere efectivă a finanțării (eligibilitate și existența banilor în programele de finanțare, de ex. prin mecanismul de supracontractare), normative de finanțare per kilometru, cheltuieli preconizare din bugetul propriu al CJT (ex. se știa că pe PRV 2021-2027 se puteau finanța doar 15% cheltuieli conexe), lansarea și închiderea apelurilor de finanțare ș.a.m.d. Am reușit în final să impunem finanțarea execuției lucrărilor de modernizare a DJ691 Sector Nord pe Programul Regional Vest 2021-2027. Punctul cheie în esență a fost convingerea Consiliului de Dezvoltare Regională în acest sens, ceea ce nu a fost tocmai ușor, adică să acoperim cea mai mare parte din sumele necesare – aproximate la 113 milioane lei în primăvara anului 2023 – din fondurile europene dedicate PRV. Iar acesta pentru că planurile inițiale aprobate erau altele și implicau inclusiv construirea și modernizarea unui drum între județele Timiș și Caraș-Severin, la care am renunțat așadar.
Pentru a accelera toate demersurile și a reuși executarea cât mai grabnică a drumului, a fost nevoie de o înțelegere – în baza unul act adițional – cu prestatorul care elabora documentația tehnică. Practic, timpul de livrare a acesteia s-a scurtat cu mult, iar în acest sens a trebuit să ne asigurăm că nu va fi afectată calitatea documentelor.
Nici gestionarea bugetului de lucrări nu a fost ușoară, având în vedere că inițial reieșise din DALI că este nevoie de dublul sumei finanțabile prin PRV 2027, Astfel, s-au făcut ajustări și s-a redus drastic numărul exproprierilor vizate și alte elemente care nu erau neapărat necesare, CJT asumându-și restul rămas de cheltuieli neeligibile. Cu toate acestea, scopul principal al proiectului nu a fost și nu va fi afectat.
Să auzim de bine! Îmi doresc să să ne bucurăm cu toții de acest drum pitoresc, cât mai repede!
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!