Comisia Europeană a decis: Aeroportul din Timișoara nu poate primi ajutor de stat!
Sursa: www.tion.ro
Publicat: 4 martie 2014
Autor: B.A.M.
Comisia Europeană a adoptat, la finele lunii februarie, noile norme privind ajutoarele de stat pentru aeroporturi şi companii aeriene din spaţiul comunitar. Potrivit noilor reglementări, se interzice acordarea de ajutoare de stat pentru operare către aeroporturile regionale cu un trafic mai mare de 700.000 de pasageri pe an, cum e cel din Timişoara, care, anul trecut a înregistrat un trafic de peste 750.000 de pasageri. În schimb, operarea Aeroportului din Arad va putea fi subvenţionată în continuare de stat.
Iniţial, Comisia Europeană dorea să oprească ajutoarele de stat pentru aeroporturile regionale cu mai mult de 200.000 de pasageri pe an, însă, în urma lobby-ului depus la Bruxelles, s-a decis creşterea acestei limite la 700.000 de pasageri pe an.
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Marian Constantin Vasile, care este, totodată, şi preşedintele Comisiei Economice din cadrul Adunării Regiunilor Europene (ARE), vede această decizie ca o victorie a lobby-ului care va salva aeroporturile mici din România.
Întrebat de reporterii www.tion.ro dacă această decizie va afecta Aeroportul din Timişoara, în contextul în care numărul de pasageri a scăzut drastic în ultimii ani, însă se menţine peste pragul minim impus acum de Bruxelles, Vasile a răspuns: “Toate aeroporturile regionale sub un milion de pasageri vor trebui să arate Comisiei Europene un business plan. În momentul când ai trafic, ar trebui să ai şi venituri mai mari şi să poţi să supravieţuieşti pe picioarele tale. Dacă nu ai trafic, e o problemă să plăteşti costurile fixe.”
Această măsură va ajuta toate aeroporturile din România, în afara celor mari, care sunt Otopeni, Cluj şi Timişoara. Un beneficiar direct al acestei măsuri va rămâne şi Aeroportul din Arad, care înregistrează în jur de 30.000 de pasageri pe an şi pentru care ajutoarele de stat sunt o componentă importantă în buget.
Revenind la Timişoara, directorul Aeroportului Internaţional “Traian Vuia”, Dan Idolu, susţine că noua măsură adoptată de Comisia Europeană nu va avea un impact foarte mare asupra bugetului aerogării, deoarece, din 2004, aeroportul nu mai beneficiază de niciun ajutor de stat pentru operare.
“Aeroportul Internaţional Timişoara, pentru cheltuieli operaţionale, nu a primit din 2004 niciun leu. Din 2004 Aeroportul Internaţional Timişoara realizează profit, conform datelor ce pot fi verificate la ANAF. Au existat între 2007 şi 2009 alocări bugetare ale statului Român în calitate de acţionar, însă aceste sume au reprezentat contravaloarea unor investiţii realizate de acest acţionar. Pentru a exemplifica, este vorba despre construirea şi dotarea cu echipamente de supraveghere a terminalelor Schengen și non-Schengen, însă aceasta a fost o măsură solicitată de Comisia Europeană și agreată de stat”, a spus Idolu.
Conform unor experţi în aviaţie contactaţi de reporterii www.tion.ro, aeroporturile care vor fi salvate direct prin creşterea pragului impus de Comisia Europeană de la 200.000 la 700.000 de pasageri sunt aeroporturile din Iaşi, Târgu Mureş şi Bacău.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!