Ședința de negociere a programului România-Ungaria 2014-2020, aprilie 2014
Ședința de negociere a programului România – Ungaria 2014-2020 desfășurată la Oradea, la jumătatea lunii aprilie 2014, a fost cea mai intensă ședință la care am participat în calitate de vicepreședinte al Consiliului Județean Timiș și membru oficial al comisiei.
Eforturile româno-maghiare au vizat, sub presiunea necesității depunerii urgente a programului la Comisia Europeană, stabilirea viitoarelor axe de dezvoltare și a proiectelor transfrontaliere strategice pe care cele 8 județe de pe graniță urmau să le asume.
În urma unor negocieri foarte dificile, care au durat până târziu în noapte, am reușit personal să impun introducerea unei sub-axe care să susțină dezvoltarea economică, în general, și aprobarea proiectului strategic de realizare a unui Centru Multifuncțional pentru Legume și Fructe pentru județul Timiș, în particular. Străduințele și presiunile au fost cu atât mai mari cu cât a trebuit să negociez și cu partea română pentru această aprobare, interesele și necesitățile celor 4 județe românești nefiind ușor de armonizat.
Recunosc faptul că, în cursul acestor negocieri, am fost un factor deloc confortabil pentru mulți dintre cei prezenți, dar am satisfacția că rezultatul obținut a fost unul pozitiv, neaprobarea acestei sub-axe de dezvoltare economică fiind pentru mine un lucru de neconceput, la fel cum ar fi fost și eventuala neincludere pe lista de proiecte a Centrului Multifuncțional pentru Legume și Fructe.
Negocierile care au avut loc s-au purtat între echipe formate din reprezentanți ai autorităților publice locale și ai celor două guverne. Din partea română, a participat la negocieri și unul dintre consilierii premierului României.
Au fost agreate, la final, 8 proiecte strategice care urmează să fie implementate în parteneriat româno-ungar până în anul 2020. Acestor proiecte, care vizează construirea, îmbunătățirea și operaționalizarea unor drumuri peste graniță, realizarea de centre pentru legume-fructe, a unor centre de urgență, secții în spitale, sisteme integrate de management al apei și de transport ecologic ș.a., urmează, potrivit înțelegerii la care s-a ajuns, să le fie alocați bani în mod direct, în cuantum egal, fără a intra în competiție între ele.
Oradea, 16 aprilie 2014
UPDATE, iulie 2015:
Ulterior eliberării mele din funcția de vicepreședinte al CJT, incapacitatea managerială dovedită de către Consiliul Județean a condus la eliminarea din documentul depus la Comisia Europeană a principiului existenței de proiecte strategice pe Programul Transfrontalier România-Ungaria, principiu care prevedea alocarea directă de fonduri în valoare de peste 12 milioane de euro per județ. E bine însă că a rămas în picioare principiul de ”gentleman’s agreement” (înțelegere bazată pe încredere reciprocă) ce vizează acceptarea în bloc a proiectelor strategice propuse de către cele 8 județele situate pe zona de graniță româno-maghiară. Sper ca acest principiu să fie respectat până la capăt de către factorii de decizie și autoritățile implicate.
Mă bucur că proiectul Centrului Multifuncțional pentru Legume și Fructe, pe care l-am inițiat personal, a fost aprobat în cadrul plenului Consiliului Județean Timiș din luna noiembrie 2014, alocându-i-se banii necesari pentru realizarea documentației aferente. Din păcate însă, serviciile de realizare a acestei documentații nu au fost nici până în acest moment contractate, procedura de licitație nefiind demarată încă, ceea ce duce acest proiect foarte important pentru agricultori și comunitate într-o situație de risc.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!